نتیجه گیری از قران کریم
از منظر قرآن کریم، یک سری قضایای شرطی به عنوان سنن الهی بر تاریخ حکومت دارد و تاریخ را قانونمند کرده است. این قضایای شرطی از طبیعت زندگی انسان و ارتباط او با جهان پیرامونش استخراج میشود. برای مثال، وجود ظلم و تجاوز هیأت حاکمهی یک جامعه، سقوط آن را در پی خواهد داشت: یا اختلاف طبقاتی جامعه اگر سبب قویتر شدن ثروتمند و ضعیفتر شدن فقیر و محروم شد، انقلاب داخلی را در پی خواهد داشت:
· هدفمند بودن حرکت تاریخ: از نظر قرآن، انسان، جهان و هر آنچه در آن است، به سوی هدفی مشخص و معین گام بر میدارد و این هدف چیزی جز پیروزی حق بر باطل و حاکمیت حق و عد و مکتب پیامبران و حکومت صالحان نخواهد بود.
· آزادی انسان در سازندگی جامعه پویا است و در تعیین جهت و انتخاب هدف آزاد است.
· پیامبران معماران تاریخ هستند: قرآن تاکید میکند که انبیاء اله همه یک هدف را دنبال میکردند و یا اینکه بعضی از آنها بر بعضی دیگر فضیلت داشتند، اما در هدف هرگز فرقی میان آنها نبود.
- ۹۴/۰۴/۱۱